The urban landscape
DOI:
https://doi.org/10.3989/estgeogr.201019Keywords:
urban landscape, city, history, culture, artAbstract
Starting from the idea of landscape as cultural «constructo», it is possible to analyse the different ways the city has been seen and interpreted in every period in the West, which illustrates the slow process in our culture to shape the concept of «urban landscape». In this sense, drawings, cartography, paintings, literary narrations, illustrations, photography and other cultural demonstrations, the architecture also, are the tools that allow us to realise this investigation. In that process, it has been passed from an anthropomorphic vision of the city, during the Renaissance, to a scenographic interpretation, during the Baroque period, that, very slowly it has been deriving, because the painters, in a landscapist vision of the city. However, when it seemed that this process was completed, the implicit trivialization into the process of globalisation put at risk this possibility.
Downloads
References
AA.VV.: Cinq propositions pour une théorie du paysage. Seyssel, Champ Vallon.
Alberti, L. B. (1976): Sobre la pintura. Valencia, Fernando Torres.
Alpers, S. (1987; 19831): “El impulso cartográfico en el arte holandés”, en El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII. Madrid, Hermann Blume, pp. 178-238.
Alphand, J.-C. A. (1984): Les Promenades de Paris. Nueva York, Princeton Architectural Press (ed. facsimilar).
Augé, M. (1996; 19921): Los ‘no lugares’. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona, Gedisa.
Baudelaire, C. (1995; 18631): El pintor de la vida moderna. Murcia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, Murcia, 1995.
Baudelaire, C. (1996): Salones y otros escritos sobre arte. Madrid, Visor.
Benjamin, W. (1972a; 19992): “El París del Segundo Imperio en Baudelaire”, en Poesía y capitalismo. Iluminaciones II. Madrid, Taurus.
Benjamin, W. (1972b; 19992): “París, capital del siglo XIX”, en Poesía y capitalismo. Iluminaciones II. Madrid, Taurus.
Berque, A. (1994): “Paysage, milieu, histoire”, en AA.VV.: Cinq propositions pour une théorie du paysage. Seyssel, Champ Vallon.
Burke, E. (1987; 17571): Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y de lo bello. Madrid, Técnos.
Cullen, G. (1959): Townscape. Londres, Architectural Press; trad. española: El paisaje urbano. Barcelona, Blume, 1974.
Gilpin, W. (2004; 17941): Tres ensayos sobre la belleza pintoresca. Madrid, Abada.
Hegemann, W. y Peets, E. (1993; 19221): El Vitruvio americano: Manual de arte civil para el arquitecto. Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos; ed. facsímil: The American Vitruvius: An Architects’ Handbook of Civic Art. Nueva York, Princeton Architectural Press, 1988.
Howard, E. (1902): Garden cities of tomorrow. Londres, Swan Sonneschein.
Kagan, R. L. (ed.) (1986): Ciudades del Siglo de Oro. Las vistas españolas de Anton Van den Wyngaerde. Madrid, El Viso.
Le Corbusier (1957): La Charte d’Athènes. París, Minuit: trad. al español: Principios de urbanismo (La Carta de Atenas). Espluges de Llobregat, Ariel, 1971.
Loos, A. (1972): Ornamento y delito y otros escritos. Barcelona, Gustavo Gili.
Loos, A. (1993): Escritos I, 1897/1909. Madrid, El Croquis.
Luginbühl, Y. (2008): “Las representaciones sociales del paisaje”, en Javier Maderuelo (ed.): Paisaje y territorio. Madrid, Abada, pp. 143-180.
Maderuelo, J. (2005; 20062): El paisaje. Génesis de un concepto. Madrid, Abada.
Maderuelo, J. (ed.): Paisaje y territorio, Abada, Madrid, 2008.
Manetti, A. (1976): Vita di Filippo di Ser Brunellesco; ed. de Domenico de Robertis. Milán, Il Polifilo.
Maupassant, G. de (1991; 18851): Bel Ami. Madrid, Cátedra.
Muñoz, F. (2008): Urbanalización. Paisajes comunes, lugares globales. Barcelona, Gustavo Gili, Barcelona.
Racine, M. (ed.) (2002): Créateurs de jardins et de paisajes en France du XIXe siècle au XXIe siècle. Arles, Actes Sud-École Nationale Supérieure du Paisaje, t. 2.
Ruskin, J. (1843-1860): Modern Painters, Londres, 4 vols.
Sennett, R. (1991; 19901): La conciencia del ojo. Barcelona, Versal.
Serlio, S. (1986; 16001): Tutte l’opere d’Architettura et prospettiva di Sebastiano Serlio; ed. facsímil, Oviedo, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Asturias.
Sitte, C. (1980; 18891): Construcción de ciudades según principios artísticos. Barcelona, Gustavo Gili.
Swift, M. y Konstam, A. (eds.) (2008): Georg Braun y Franz Hogenberg: Ciudades del Renacimiento “Civitates orbis terrarum”. Londres, Ullmann.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.