Landscaping and identity. Spanish art

Authors

  • Carmen Pena López Facultad de Bellas Artes, Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/estgeogr.201017

Keywords:

landscapism, regenerationism, Spain, identities, plateau, painting, nationalisms, realism, avant-gardes

Abstract


With an interdisciplinary approach, which currently requires the vast territory of the landscape today, are discussed in this article Spanish landscape models rated from the late 19th century as emblems of national identity, constructed by the particular institution and for regeneration in general, to a Spain that overcomes the old scenarios that artistically identified with the history paintings. The landscape of the central area and the Meseta was discovered and exalted as the best could represent a modern nation and regenerated aesthetically and ethically, europeanizing its terms, but with all the references and roots of Spanish painting of the Gold Century and high Meseta landscape backgrounds: El Greco, Velázquez and Goya. The landscape took on a higher level in the hierarchy identifier of Spanish. Since regionalism and nationalism then peripherals were very strong in the half century preceding the Civil War, there was an interaction and tension between the central landscape and peripheral options, which together explain the special process of the theoretical and practice dynamic of Spanish identity landscape. This process came from the realistic to the first and second avant-garde, and lives in fragments in some postmodern proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ábalos, I. (2009): “Introdución”, en I. Ábalos (ed.): Naturaleza y artificio. El ideal pintoresco en la arquitectura y el paisajismo contemporáneos. Barcelona, Gustavo Gili.

Alix Trueba, J. (2001): Un nuevo ideal figurativo: escultura en España, 1900-1936: Madrid, 14 de noviembre de 2001-13 de enero de 2002. Madrid, Fundación Cultural MAPFRE Vida (Catálogo de la exposición).

Arias Anglés, E. (1980): Jenaro Pérez de Villaamil. La Coruña, Atlántica.

Arias Anglés, E. (1986): El paisajista romántico Jenaro Pérez de Villaamil. Madrid, CSIC.

Barrès, M. (1914): El Greco o el secreto de Toledo. Madrid-Buenos Aires.

Beruete, A. (1898): Velázquez. París, H. Laurens; ed. ingl. Londres, Methen and Co., 1906; ed. al. Berlín, Otto Von Holten, 1909 (traducción al castellano y última edición, Madrid, 1987).

Brinkerhoff, J. (1995): A sense of place, a sense of time. Londres-New Haven, Yale University Press.

Brown, J. (1999): “Picasso y la tradición pictórica española”, en J. Brown (ed.): Picasso y la tradición española. Hondarribia, Nerea, pp. 13-38.

Cabañas Bravo, M. (1996): Política artística del franquismo. Madrid, CSIC.

Cabrera García, I. (1998): Tradición y vanguardia en el pensamiento artístico español (1939-59). Granada, Universidad de Granada.

Calvo Serraller, F. (1990): “Aureliano de Beruete y la cultura artística de la Restauración”, en Pintores españoles entre dos fines de siglo. De Eduardo Rosales a Miquel Barceló. Madrid, Alianza, pp. 58-67.

Casado de Otaola, S. (2010): Naturaleza patria. Ciencia y sentimiento de la naturaleza en la España del regeneracionismo. Madrid, Marcial Pons.

Combalía, V. (1990): El descubrimiento de Miró. Miró y sus críticos. Barcelona, Destino.

Davis, S.: “Is There an American Art?”, Creative Art, 4 (febrero, 1930), pp. 34-35.

Díaz Sánchez, J. (1998): La oficialización de la vanguardia en la postguerra española (El Informalismo en la crítica de arte y los grandes relatos). Cuenca, Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha.

Encina, J. de la (1919): La trama del arte vasco. Bilbao, 1919.

Freixa, M. y Pena, Mª del C. (1990): ponencia “Problema centro-periferia en los siglos XIX y XX”. Actas VIII Congreso Nacional de Historia del Arte, vol. I, sección 3ª, Cáceres, 1990, pp. 371-384. CEHA, Comité Español de Historia del Arte/Universidad de Extremadura/Departamento de Historia del Arte. Mérida, 1993.

Fox, I. (1997): La invención de España. Madrid, Cátedra.

Francés, J. (1917) (con el seudónimo de Silvio Lago): “La Exposición nacional de Bellas Artes”, La Esfera, año IV, n.º 184, t. II, 7.

Fusi, J. P. (1984): El Pais Vasco. Pluralismo y nacionalidad. Madrid, Alianza.

García Álvarez, J. (2006): “Paisaje, nacionalismo e identidad en la Galicia de preguerra”, en A. López Ontiveros, J. Nogué y N. Ortega Cantero (coords.): Representaciones culturales del paisaje y una excursión a Doñana, Madrid, UAM, pp. 59- 82.

Giner de los Ríos, F. (1915; or. 1886): “Paisaje”, Peñalara, n.º 15, marzo, pp. 36-44.

Gómez de Llarena, S. (1923): “Guía geológica de los alrededores de Toledo”, en Trabajos del Museo de Ciencias Naturales, serie Geología, n.º 31, Madrid.

Gutierrez Márquez, A. (2002): Carlos de Haes en el Museo del Prado (1826-1898). Museo del Prado, Madrid (catálogo de exposición).

Hernández de León, J. M. (1985): “El regionalismo madrileño actual”, Arquitectura y vivienda, n.º 3, pp. 90-93.

Juaristi, J. (1992): Vestigios de Babel. Para una arqueología de los nacionalismos españoles. Madrid, Siglo XXI.

Jurkevich, G. (1999): In Pursuit of the Natural Sign. Azorín and the Poetics of Ekphrasis. Cranbury (NJ), Associated University Press.

Lafuente Ferrari, E. (1990; 19501): La vida y el arte de Ignacio Zuloaga. Barcelona, Planeta.

Llano Gorostiza, M. (1966): Pintura vasca. Bilbao, Mayfe.

Llorente, A. (1995): Arte e ideología en el franquismo (1936-1951). Madrid, Visor.

López Silvestre, F. y Lois González, R. (2007): “La fuerza de un mito: la presencia de un paisaje ‘nacional’ en la publicidad turística gellega en España”, Ateliê Geográfico, vol. 1, n.º 1, septiembre, pp. 1-24.

Nogué, J. (2006): “Paisaje, identidad nacional y sociedad civil en la Cataluña contemporánea”, en A. López Ontiveros, J. Nogué y N. Ortega Cantero (coords.): Representaciones culturales del paisaje y una excursión a Doñana. UAM, Madrid, pp. 41-58.

Ortega Cantero, N. (1992): “La concepción de la geografía en la Institución Libre de Enseñanza y en la Junta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas”, en J. Gómez Mendoza y N. Ortega (dirs.): Naturalismo y geografía en España. Madrid, Fundación Banco Exterior, pp. 19-77.

Pena López, Mª C. (1978): “La nueva estética del paisaje español y el desarrollo de la geografía como nueva ciencia”, Actas del Congreso Español de Historia del Arte. Universidad de Valladolid, pp. 206 ss.

Pena, Mª del C. (1983a): “Aureliano de Beruete y Moret, personaje y paisajista español de fin de siglo”, Aureliano de Beruete, 1845-1912. Madrid, Obra Social Caja de Pensiones, pp. XX-YY (catálogo de la exposición).

Pena, C. (1983b): “La pintura del paisaje español entre el idealismo y el positivismo”, Los cuadernos del norte, año IV, n.º 21, pp. 67-68.

Pena, C. (1983c): “El concepto de lo masculino y lo femenino en la teoría del paisaje español”, en Autores Varios, La imagen de la mujer en el arte español: Actas de las Terceras Jornadas de Investigación Interdisciplinaria. Madrid, UAM, pp. 141-148.

Pena, Mª C. (1985): “Paisaje español del XIX. La mirada renovada”, Lápiz, año III, n.º 25, pp. 28-36.

Pena, C. (1989): “La Escuela de Vallecas (1927-1936)”, Revista de Occidente, n.º 103, diciembre, pp. 61-83.

Pena, C. (1993-1994): “La modernización del paisaje realista: Castilla como centro de la imagen de España”, en Centro y periferia en la modernización de la pintura española. Madrid, Centro Nacional de Exposiciones y Promoción Artística, pp. XX-YY (catálogo de la exposición).

Pena, C. (1994): “De la voluntad diferencial al destino antropológico. Galicia”, en Tiempo y espacio en el arte: homenaje a Antonio Bonet Correa, vol. II. Madrid, Editorial Complutense, pp. 1475-1492.

Pena, C. (1996): “Estereotipos femeninos en la pintura. Pálidas y esquirolas”, Astrágalo, n.º 5, pp. 53-60.

Pena, C. (1997): “Paisaje y modernidad en la pintura española”, en catálogo de la exposición En torno al paisaje. De Goya a Barceló: paisajes de la Colección Argentaria. Madrid, Fundación Argentaria, pp. XX-YY (catálogo de la exposición).

Pena, C. (1998; 19831): Pintura de paisaje e ideología. La Generación del 98. Madrid, Taurus.

Rico, M. (1906): Recuerdos de mi vida. Madrid, Imprenta Ibérica.

Rosenblum, R. (1999): “La españolidad de las naturalezas muertas de Picasso”, en J. Brown (ed.): Picasso y la tradición española. Hondarribia, Nerea, pp. 73-110.

Schama, S. (1995): Lanscape and Memory. Nueva York, A.A. Knopf.

Tapies, A. (1971): La práctica del arte. Barcelona, Ariel.

Toussaint, L. (1983): El Paso y el arte abstracto en España. Madrid, Cátedra.

Tussell, J. (1989): “Darío de Regoyos y la introducción del arte moderno en España”, Fragmentos, n.º 15-16. Madrid, pp. 150-192.

Unamuno, M. de (1917): “La obra patriótica de Zuloaga”, Hermes, año I, núm. 8 (agosto).

Valle Inclán, R. Mª del (1919): Prólogo a La pintura vasca (1909-1919). Antología. Bilbao, Biblioteca de Amigos del País, pp. 3-10.

Vilar, P. (1984): “Estado, nación y patria en España y Francia. 1870-1914”, Estudios de Historia Social, n.º 28-29, pp. 7-41.

Downloads

Published

2010-12-30

How to Cite

Pena López, C. (2010). Landscaping and identity. Spanish art. Estudios Geográficos, 71(269), 505–543. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201017

Issue

Section

Articles