Multinacionales españolas en el Perú: la gente que regresó con el viento

Authors

  • Francisco Durand Unv. of Texas at San Antonio. USA.

DOI:

https://doi.org/10.3989/egeogr.2007.i262.5

Keywords:

Spanish multinationals, economic reconquest, political risk, permissive pattern of state-business relations, trade relations

Abstract


The paper studies the origin and development of Spanish multinationals in Peru. It provides a more comprehensive view than current analyses, primarily focused on current economic issues, by looking at the history of trade and how a recent wave of Spanish private investment is shaped both by economic and political events. Beginning in 1990, these companies were the first to enter the emerging Peruvian market given their interest in gaining rapid access to it, thanks to the sudden opening of the economy and the promotional policies of an authoritarian government. Given their timing, and the amounts invested, Spanish multinationals quickly occupied a privileged position. They operated in politically sensitive sectors because of investment concentration in banking, pension funds, gas and energy, and communications. By establishing a close and positive relationship with the Fujimori administration, and the democratic governments that followed, the multinationals enjoyed low risk and high returns. This privileged and convenient position continued in the 21st century, although operating in a more unstable environment due to more active consumer and worker demands. Spanish multinationals have contained social demands thanks to close business-government relations, but paying the price of a more negative public opinion and increasing the likelihood of regulatory and political risk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Durand, Unv. of Texas at San Antonio. USA.

Dpto. of Political Science and Geography

References

Analistas Financieros Internacionales-AFI (2004). Investors Perceptions of Regulatory and Institutional Risks in Latin América. Washington DC: Inter-American Development Bank.

Anaya Franco, Eduardo (1975). Imperialismo, Industrialización y Transferencia de Tecnología. Lima: Editorial Horizonte.

Alloza, Ángel y Javier Noya (2004). “Capital Disonante: La Imagen de las Inversiones Españolas en América Latina”. Madrid: Real Instituto El Cano de Estudios Internacionales y Estratégicos.

Araoz Fernández y Carlos Casas Tragodara (2001). “Proyecto Andino de Competitividad: Atracción de la Inversión Extranjera Directa en el Perú”. Lima: Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico.

Baklanoff, Eric N. (1996). “Spain’s Economic Strategy Toward the ‘Nations of Its Historical Continuity’: The ‘Reconquest’ of Latin America.” Journal of Inter-American Studies and World Affairs, Vol. 38, No. 1 (Spring): pp. 105-127. doi:10.2307/166397

Boloña, Carlos (1993). Cambio de Rumbo. Lima: Instituto de Economía de Libre Mercado.

Calderón, Álvaro y Ramón Casilda (1999). “Grupos financieros españoles en América Latina: Una estrategia audaz en un difícil y cambiante entorno europeo”. Santiago de Chile, CEPAL, Serie Desarrollo Productivo No. 59.

Cámara Oficial de Comercio de España en el Perú- COECE (2004). “ Los Orígenes de la Cámara, 1887-1939). Lima: COECE.

Cámara Oficial de Comercio de España en el Perú-COECE (2005). “Comercio Exterior Perú- España al 2005”. Lima: COECE.

Cámara Oficial de Comercio de España en el Perú-COECE (2006) “Perspectivas empresariales en Iberoamérica para el año 2006”. Lima: COECE.

Campodónico, Humberto (2006). Cristal de Mira. Lima: Universidad Mayor Nacional de San Marcos.

Casilda Béjar, Ramón, (2002). La Década Dorada: Economía e Inversiones Españolas en América Latina. Alcalá, Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.

Cecchini, Daniel y Jorge Zicolillo (2002). Los Nuevos Conquistadores: El Papel de los GOBIERNOS Y LAS EMPRESAS ESPAÑOLAS EN EL VACIAMIENTO DE ARGENTINA. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

CEPAL (2005). La Inversión Extranjera en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas-CEPAL.

Collier, David y Ruth Berins Collier (1991). Shaping the Political Arena. Cambridge, Massachusetts: Cambridge University Press.

Cótler, Julio (1978). Clases, Estado y Nación en el Perú. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Dammert, Manuel (2001). Fujimori-Montesinos: el Estado mafioso. Lima: Editorial El Virrey.

Duterme, Bernard (coordinador). (2005). Movimientos y Poderes de Izquierda en América Latina. Madrid: Editorial Popular.

De Val, M. (2001). La Privatización en América Latina: ¿Reconquista Financiera y Económica de España? Madrid: Editorial Popular. Chislett, William (2004). La inversión española directa en América Latina: Retos y Oportunidades. Madrid: Real Instituto El Cano de Estudios Internacionales y Estratégicos.

Durán Herrera, Juan José (1999). La inversión Directa Española en Ibero América: Valor Estratégico. Madrid: Ediciones Pirámide.

Durán Herrera, Juan José (coordinador) (2005) La Empresa Multinacional Española: Estrategia y Ventajas Competitivas. Madrid: Minerva Ediciones.

Durand, Francisco (2003). Riqueza Económica y Pobreza Política. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Durand, Francisco (2006). La Mano Invisible en el Estado. Lima: Fundación Ebert y DESCO.

Escobar, Alberto (1986). Antología General de la Prosa en el Perú. 3 tomos. Lima: Edubanco.

Goodsell, Charles T. (1974). American Corporations and Peruvian Politics. Cambridge, Massachusetts: Cambridge University Press.

Guillén, Mauro F. (2005). The Rise of Spanish Multinationals: European Business in the Global Economy. Cambridge, Massachusetts: Cambridge University Press.

Klarén, Meter y Thomas Bossert (1986). Promise of Development. Boulder, Colorado: Westview Press.

Plá Barber, José (2005). “Estructura y Estrategia en la Empresa Multinacional Española. ¿Qué Sabemos? En Durán Herrera, Juan José (coordinador) (2005) La Empresa Multinacional Española: Estrategia y Ventajas Competitivas. Pp. 251-276. Madrid: Minerva Ediciones.

Maxfield, Sylvia y Ben Ross Schneider (eds.) (1997). Business and the State in Developing Countries. Ithaca, New York: Cornell University Press.

Mochón, Francisco y Alfredo Rambla (1999) La Creación de Valor y las Grandes Empresas: Los Casos de BBV, Banco de Santander, Endesa, Iberdrola, Repsol y Telefónica. Barcelona: Ariel.

Noya, Javier (2004). “La Imagen de España en América Latina: Resultados de Latinobarómetro”. Madrid: Real Instituto El Cano de Estudios Internacionales y Estratégicos.

Peru Top Publications (2005). Las 10,000 Principales Empresas del Perú. Lima: Peru Top Publications.

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo-PNUD (2005). La Democracia en América Latina. Anexo Estadístico. Nueva York: Naciones Unidas.

Roel, Virgilio (1970). Historia Social y Económica de la Colonia. Lima: Editorial Gráfica Labor.

Toral Cuetos, Pablo (2004). “Las Ventajas de las Compañías Españolas en América Latina, 1990-2000.” Historia Empresarial (enero) No. 812: pp. 225-243.

United Nations Conference on Trade and Development-UNCTAD (2000). Investment Policy Review: Peru. New York and Geneva: UNCTAD.

Verbitsky, Horacio (1991). Robo para la Corona: Los Frutos Prohibidos del Árbol de la Corrupción. Buenos Aires: Planeta.

Downloads

Published

2007-06-30

How to Cite

Durand, F. (2007). Multinacionales españolas en el Perú: la gente que regresó con el viento. Estudios Geográficos, 68(262), 33–63. https://doi.org/10.3989/egeogr.2007.i262.5

Issue

Section

Articles