El desarrollo local en la ciudad media europea ante los proyectos de T.A.V.
DOI:
https://doi.org/10.3989/egeogr.2007.i262.6Keywords:
Medium-sized city, Local development, High Speed TrainAbstract
Medium-sized (or intermediate) European city has been qualified as «UGO» (unidentified geographical object) because the lack of reflections on it. This assertion is especially true for local development, for particularities that play in the process to make use of local resources to create an endogenous development. This research tries to show, firstly, the opinions of several authors and institutions that have written about these cities lastly in order to define quantitative and qualitative characteristics that define this urban reality. Secondly, it is wanted to put medium-sized city in a European context and in their policies to this scale. Finally, three examples of urban local development are described from the introduction of High-Speed Train to show which factors of local development exist in this urban phenomenon.
Downloads
References
Bagnasco, A; Le Galès, P. (1997), “Introduction. Les villes européennes come société et come acteur”, en BAGNASCO, A; LE GALÈS, P., a cura de, Villes en Europe, La Découverte, Paris, pp. 7-43.
Bellet, C.; Llop, J. M. (2000) ed, Ciudades Intermedias. Urbanización y sostenibilidad, Milenio, Lleida.
Bellet, C.; Llop, J. M (2004), “Ciudades intermedias: entre territorios concretos y espacios globales”, Ciudad y Territorio, XXXVI (141-142), p. 569-581.
Berg, L.; Pol, P. (1998), The European high-speed train-network and urban development: experiences in fourteen European urban regions, European institute for comparative urban research, Ashgate.
Biehl, D. (1988), “Las infraestructuras y el desarrollo regional”, Papeles de economia española, nº 35, pp. 293-310.
Bouniot, J. (1991), “Les villes moyennes européennes et l’échéance de 1993”, Annales de Geographie, nº 561-562, pp. 770-796.
Brunet, R. (1997), Territoires de France et Europe, Paris, Belin.
Brunet, R. (2000), “Des villes comme Lleida. Place et perspectives des villes moyennes en Europe”, en BELLET, C.; LLOP, J. M. (ed.), Ciudades Intermedias. Urbanización y sostenibilidad, Milenio, Lleida, pp. 108-124.
CE (1995), Europa 2000+. Cooperación para la ordenación del territorio europeo, DG XVI, Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas, Luxemburgo.
Conti, S. (1996), “Il linguaggio dei sistemi”, en Conti, S., Geografia Economica: teorie e metodi, UTET Libreria, Torino, pp. 181-233.
Dematteis, G. (1995), Progetto implicito. Il contributo della geografia umana alle scienze del territorio, Franco Angeli, Milano.
Dematteis, G. (1998), “Il fenomeno urbano”, en Corbi, B.; Corna, G.; Dematteis, G.; Pierotti, P., Geografia Urbana, UTET, Torino.
Dematteis, G.; Governa, F. (2001) a cura de, Contesti locali e Grandi Infrastrutture. Politiche e progetti in Italia e in Europa, Franco Angeli, Milano.
Esteban, A De; López, A. (1989), “El papel de las ciudades medias en España”, Urbanismo Coam, nº6, pp. 6-16.
Feliu, J. (2005). “Les infrastructures de transport i el desenvolupament local de les ciutats mitjanes. El Tren d’Alta Velocitat a les ciutats de Lleida, Avinyó i Novara”. Tesis de doctorado. IMA. Universitat de Girona.
Feliu, J. (2006). Tren d’alta velocitat. Desenvolupament local a Lleida, Avinyó i Novara, Cambra de Comerç de Girona-Càtedra Empresa de la Universitat de Girona, Girona.
Friedmann, J.; Weaver, C. (1979), Territory and Function, Edward Arnold, London. de la Fuente, R. S. et alii. (2006), “Analisis de las consecuencias territoriales del AVE en ciudades pequenas: Ciudad Real y Puertollano”, Estudios Territoriales, nº260, pp. 199- 230.
George, P. (1984): “La città Media nella Megalopoli”, en Muscarà, C. (a cura de), Megalopoli Mediterranea, Fanco Angeli, Milano, pp. 143-151.
Governa, F. (1997), “Il milieu urbano. L’identità territoriale nei processi di svilupo”, Franco Angeli, Milano.
Hall, P. (2000): “Redefining Europe’s cities”, en Bellet, C.; Llop, J. M. (ed.), Ciudades Intermedias. Urbanización y sostenibilidad, Milenio, Lleida, pp. 93-108.
Julià, J. (2002), “Ferrocarril de alta velocidad y territorio”, en Subirats, J. (coord.), Redes, territorios y gobierno. Nuevas respuestas locales a los retos de la globalización, UIMP-Diputació de Barcelona, Barcelona, pp. 259-268.
Llop, J. M. (2001), “Que és una ciutat mitjana/intermèdia”, curs sobre ciutats mitjanes i grans infrastructures, Figueres [documento inédito].
Lolive, J. (1999), Les contestations du TGV Méditerranée : Projet, controverse et espace public, col. Logiques politiques, Harmattan, Paris.
Magnaghi, A. (1990) a cura de, Il territorio dell’abitare. Lo sviluppo locale come alternativa strategica, Franco Angeli, Milano.
Méndez, R. (1997), Geografia Económica, la lógica espacial del capitalismo global, Ariel, Barcelona.
Menéndez, J.M. Et Alii. (2002), “El AVE en Ciudad Real y Puertollano: notas sobre su incidencia en la movilidad del territorio”, Cuadernos de Ingeniería y Territorio, 2, UCLM, Ciudad Real.
Oberti, M. (1997), “structures sociales comparées des villes moyennes”, en Bagnasco, A; Le Galès, P. (a cura de), Villes en Europe, La Découverte, Paris, pp. 7-43.
Ribalaygua, C. (2005), “Alta Velocidad y ciudad: estrategias de incorporación de las nuevas estaciones periféricas francesas y españolas”, Colección CIU, 44, Instituto Juan Herrero, Universidad Politécnica de Madrid, Madrid.
Salone, C.; Bonavero, P. (1997), “Il sistema urbano europeo”, en Dematteis, G.; Bonavero, P. (a cura de), Il sistema urbano italiano nello spazio unificato europeo, Il Mulino, Bologna, pp. 37-66.
Santamaria, F. (2000), “La notion de “ville moyenne” en France, en Espagne et au Royaume- Uni”, Annales de Geographie, nº. 613, Mayo – Junio, pp. 227-239. doi:10.3406/geo.2000.1866
Serrano, J. M. (1986), “Distribución espacial en España de las ciudades de tamaño intermedio (25.000-50.000 habitantes)” Estudios Territoriales, nº 20, pp. 139-160.
Subirats, J. (2002) coord., Redes, territorios y gobierno. Nuevas respuestas locales a los retos de la globalización, UIMP-Diputació de Barcelona, Barcelona.
UNPD (UNITED NATIONS POPULATION DIVISION) (2001), World Urbanization Prospects: The 1999 Revision, Population Division, Department of Economic and Social Affairs, United Nations Secretariat, USA.
Vicente, J. (1998), El procés de construcció de l’àrea urbana de Girona, Plans, discursos i realitat, Tesis Doctoral, Departament de Geografia, Universitat Autònoma de Barcelona (dos volúmenes).
Vicente, J. (2001), “Quines Ciutats per a la Catalunya de les ciutats?”, curs sobre ciutats mitjanes i grans infrastructures, Figueres [documento inédito].
Vinuesa, J. (1989): “La población de las ciudades medias españolas”, Urbanismo Coam, nº6, pp. 17-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.