Quality of wine in light of the convention theory: the Aragon designations of origin

Authors

  • Enrique Ruiz Budría Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)
  • Ana Castelló Puig Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)
  • Eugenio Climent López Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)
  • Ana Isabel Escalona Orcao Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)
  • Mariluz Hernández Navarro Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)
  • Blanca Loscertales Palomar Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)
  • Luisa María Frutos Mejías Catedrática de Universidad Emérita. Departamento de Geografía y Ordenación del Territorio. Grupo de Estudios de Desarrollo Territorial, Universidad de Zaragoza (GEDETUZ)

DOI:

https://doi.org/10.3989/estgeogr.201308

Keywords:

product differentiation, quality, convention theory, wine industry, Protected Designation of Origin

Abstract


The convention theory provides a scientific framework appropriate for the analysis of the quality criteria of consumers and producers. The wine industry tends more towards differentiation by means of quality. The aim of this study is to identify the qua - lity standards currently in force within the wine market and the strategies that companies follow to achieve them. Within the framework of the convention theory we have designed a set of statistical variables that, once normalized as Z-scores, can be used as indicators of the strategies used by wine designations of origin in their search for quality. This set has been tested through a case study on Aragonese designations of origin and different models have been identified, ones focusing on specific conventions (industrial in Cariñena, domestic in Calatayud) and others open to different categories of convention (Somontano and Campo de Borja).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amilien, V., Fort, F. y Ferras, N. (2007): "Hyper-real territories and urban markets: changing conventions for local food. Case studies from France and Norway". Anthropology of Food, Special Issue, 2. Disponible en: http://aof.revues.org/document446.html (Fecha de consulta: 08/03/2013).

Boltanski, L. y Thevenot, L. (1991): De la Justification. Les économies de la grandeur. París, Gallimard.

Castelló Puig, A., Frutos Mejías, L. M., Hernández Navarro, M. L., Loscertales Palomar, B. y Ruiz Budría, E. (2010): "Los paisajes vitivinícolas en la economía rural aragonesa", en F. Leco Berrocal (coord.): Territorio, paisaje y patrimonio rural. XV Coloquio de Geografía Rural. Cáceres, Universidad de Extremadura, pp. 49-61.

Diputación General de Aragón (2010): Análisis del sistema Agroalimentario productivo de Aragón. 2. El sector vitivinícola. Zaragoza, Servicio de Planificación y Análisis de la Consejería de Agricultura.

Escalona Orcao, A. I., Loscertales Palomar, B. y Climent López, E. (2010): "Nuevos retos empresariales en las áreas rurales. Convenciones y estrategias de las industrias del vino y del calzado en la provincia de Zaragoza", en: Actas del XII Congreso Ibérico de Geografía. Porto, Universidade do Porto (en prensa).

Escalona Orcao, A. I., Loscertales Palomar, B. y Climent López, E. (2011): "Convenciones, prácticas empresariales y pautas para el desarrollo económico y territorial. Las industrias del vino y del calzado en la provincia de Zaragoza". Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 31/2, pp. 77-102. http://dx.doi.org/10.5209/rev_AGUC.2011.v31.n1.37023

Ilbery, B. (2001): "Relocalización de los sistemas de producción agroalimentaria en la Unión Europea". Geographicalia, 39, pp. 5-20.

Ilbery, B., Morris, C., Buller, H., Maye, D. y Kneafsey, M. (2005): "Product, process and place: an examination of food marketing and labelling schemes in Europe and North America". European Urban and Regional Studies, 12, pp. 116-132. http://dx.doi.org/10.1177/0969776405048499

Lindkvist, K. B. y Sánchez, J. L. (2008): "Conventions and innovation: a comparison of two localised natural resource-based industries". Regional Studies, 42/3, pp. 343-354. http://dx.doi.org/10.1080/00343400701291567

Loscertales Palomar, B. (2009): La denominación de Origen Cari-ena: una apuesta por la singularidad y la calidad en un mundo globalizado. Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, Institución Fernando el Católico.

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2004): Estrategia para el vino en España 2007-2010. Madrid, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.

Murdoch, J. y Miele, M. (1999): "Back to Nature: changing 'worlds of production' in the food sector". Sociologia Ruralis, 39, pp. 465-483. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9523.00119

Murdoch, J., Marsden, T. y Banks, J. (2000): "Quality, nature and embeddedness: some theoretical considerations in the context of the food sector". Economic Geography, 76, pp. 107-125. http://dx.doi.org/10.2307/144549

Ponte, S. (2009): "Governing through quality: conventions and supply relations in the value chain for South African wine". Sociologia Ruralis, 49/3, pp. 236-257. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9523.2009.00484.x

Salais, R. y Storper, M. (1992): "The four 'worlds' of contemporary industry". Cambridge Journal of Economics, 16, pp. 169-193.

Sánchez-Hernández, J. L., Aparicio-Amador, J. y Alonso-Santos, J. L. (2010): "The shift between worlds of production as an innovative process in the wine industry in Castile and Leon (Spain)". Geoforum, 41, pp. 469 - 478. http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2009.12.004

Stræte, E. P. (2004): "Innovation and changing 'worlds of production'. Case-studies from Norwegian dairies". European Urban and Regional Studies, 11, pp. 227-241. http://dx.doi.org/10.1177/0969776404044021

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Ruiz Budría, E., Castelló Puig, A., Climent López, E., Escalona Orcao, A. I., Hernández Navarro, M., Loscertales Palomar, B., & Frutos Mejías, L. M. (2013). Quality of wine in light of the convention theory: the Aragon designations of origin. Estudios Geográficos, 74(274), 231–254. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201308

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)